Odnawialne źródła energiiNowy skład Wybuchowych Naukowców miał okazję wypróbować modele stworzone w zeszłym roku w ramach programu "Być jak Ignacy". Dzięki nim uczniowie dowiedzieli się czym jest prąd i w jaki sposób się go wytwarza. W zrozumieniu tego zjawiska pomógł podręczny generator prądu zrobiony z pudełka po tabletkach musujących, miedzianego drutu i magnesu. Uczniowie stworzyli także obwód elektryczny i przeprowadzili doświadczenie z jego udziałem. Następnie Wybuchowa Ekipa omówiła, czym są odnawialne źródła energii, a także zapoznała się z działaniem paneli słonecznych oraz elektrowni wiatrowych i wodnych. Na koniec przetestowane zostały samochodziki z napędem balonowym, które zafundowały uczestnikom zajęć zastrzyk pozytywnej energii.
Joanna Kopacka Dlaczego warto myć ręce?Ekipa Wybuchowych Naukowców odwiedziła uczniów klas 1a i 2b ze swoim doświadczeniem dotyczącym hodowli bakterii. Na początku opowiedzieliśmy czym są bakterie, gdzie najczęściej występują oraz w jaki sposób można je zobaczyć. Przedstawiliśmy również co znajduje się w przygotowanych przez nas szalkach Petriego. Następnie uczniowie odcisnęli na pożywkach swoje palce. Po upływie tygodnia przyszliśmy do maluchów z wynikami naszego eksperymentu. Okazało się, że na ich palcach znajdowała się duża ilość bakterii i grzybów. Uczniowie chętnie przyglądali się kolorowym okazom wyhodowanym na szalkach i stwierdzili, że mycie rąk jest ważną czynnością, o której nie możemy zapominać.
Bakterie i grzyby - artyści w świecie mikrobiologii! Zobaczcie nasze okazy! Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Nowy skład Koła Naukowego - Wybuchowi NaukowcyWybuchowi Naukowcy witają w roku szkolnym 2024/2025 w nowym składzie.
Tym razem Wybuchowa Ekipa będzie się zajmować poznawaniem różnorodności świata żywego oraz pogłębianiem wiedzy z różnych dziedzin nauki, takich jak biologia chemia i matematyka.
Celem naszej działalności jest:
rozwijanie zainteresowań uczniów,
rozbudzanie pasji badawczych,
rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów,
kształtowanie umiejętności projektowania oraz wykonywania eksperymentów,
kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonego doświadczenia,
wdrażanie do wykonywania prostych doświadczeń laboratoryjnych,
skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego,
kształtowanie nawyku pracy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Zapraszamy do śledzenia naszych działań na profilu Facebookowym koła: Koło Naukowe - Wybuchowi Naukowcy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Czy można zobaczyć bakterie?Czy bakterie można zobaczyć? W jaki sposób hodują je naukowcy w laboratoriach? Podczas wrześniowych zajęć poszukiwaliśmy odpowiedzi na powyższe pytania. Wybuchowi Naukowcy wczuli się więc w rolę mikrobiologów i założyli własne hodowle bakterii. Zajęcia podzieliliśmy na trzy etapy. I. Na początku przygotowaliśmy specjalną pożywkę, w skład której wchodziła woda, kostka rosołowa, cukier oraz agar spożywczy. Następnie pożywkę przelaliśmy do szalek Petriego i odczekaliśmy, aż pożywka zastygnie. II. Etap drugi polegał na pobraniu próbek bakterii z różnych przedmiotów takich jak telefon komórkowy, okulary, rękawice piłkarskie, umywalka, klamka drzwiowa i odcisk dłoni. Następnie pobrane próbki wysialiśmy na przygotowanych wcześniej pożywkach. Próbki pobrane z klamki drzwiowej zostały poddane dodatkowemu doświadczeniu. Wymazy wysiano do trzech szalek, gdzie pierwsza była próbą kontrolną, do drugiej włożyliśmy kawałek cebuli, a do trzeciej ząbek czosnku. W eksperymencie sprawdzaliśmy jaki wpływ na rozwój bakterii ma cebula i czosnek. Wszystkie przygotowane preparaty zostawiliśmy na okres tygodnia w ciepłym miejscu. III. Ostatnim etapem było sprawdzenie wyników naszego doświadczenia. Okazało się, że pożywka na bulionie i cukrze ma w sobie wystarczająco dużo składników mineralnych i odżywczych, żeby umożliwić wzrost bakteriom i grzybom. Poprzez obserwację kolonii mikroorganizmów można je zakwalifikować do różnych grup. Eksperyment z czosnkiem i cebulą wykazał, że na szalce z czosnkiem został zahamowany wzrost bakterii, ponieważ wokół niego znajdowała się tak zwana "łysinka" - nie było tam bakterii. W szalce z cebulą bakterie pojawiły się. Wniosek z tego eksperymentu jest taki, że czosnek jest naturalnym bakteriostatykiem, czyli hamuje wzrost bakterii. W związku z powyższym warto go spożywać, aby być zdrowym.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Rozdanie nagród w konkursie "Być jak Ignacy"Nadszedł koniec roku szkolnego, a wraz z nim rozdanie nagród dla Koła Naukowego - Wybuchowi Naukowcy za zdobycie tytułu laureata w konkursie Być jak Ignacy. Teraz czas na zasłużony wakacyjny odpoczynek! Wybuchowi Naukowcy życzą każdemy z Was dużo wypoczynku, mnóstwo słońca i odwiedzenia wielu ciekawych miejsc w ten wolny czas! Do zobaczenia we wrześniu !
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka |
||||
Dzisiaj jest: Odwiedziło nas: osób Copyright ©
|