Jak dzięki ropie naftowej nastała jasność?Kolejne zajęcia Wybuchowych Naukowców odbyły się pod hasłem „Jak dzięki ropie naftowej nastała jasność?” Temat ten dotyczył ropy naftowej oraz Ignacego Łukasiewicza. Poznaliśmy historię bohatera z Bóbrki, tworząc komiks o Ignacym Łukasiewiczu na podstawie filmu i notek biograficznych, a także losy powstawania jego wynalazku, czyli lampy naftowej. W trakcie zajęć przeprowadziliśmy doświadczenie „podziemna pułapka” pozwalające poznać budowę złóż ropy naftowej. Następnie zbadaliśmy właściwości ropy naftowej wlewając ją do zlewek z piaskiem, wodą oraz z olejem i obserwowaliśmy zachodzące zjawiska. Ponadto moczyliśmy w niej ptasie pióra, a następnie próbowaliśmy różnymi sposobami je oczyścić. Na koniec podpalaliśmy zimną i podgrzaną ropę naftową. Dzięki przeprowadzonym eksperymentom wiemy jakie znaczenie dla środowiska ma nieumiejętne wydobywanie, przechowywanie oraz transportowanie ropy naftowej, a także dlaczego Ignacy Łukasiewicz nie wykorzystał jej do swojej lampy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Wybuchowi Naukowcy gościem Polskiego Radia RzeszówZgadnijcie co robili Wybuchowi Naukowcy w niedzielne przedpołudnie 12 listopada? Tego dnia wybuchowa ekipa wybrała się do Polskiego Radia Rzeszów, gdzie byliśmy gośćmi audycji "Zamkolandia", podczas której mogliśmy zaprezentować nasze koło. W trakcie programu opowiadaliśmy o tym co do tej pory robiliśmy na zajęciach, gdzie byliśmy w ramach projektu, a także jakie są nasze dalsze plany - a mamy ich jeszcze kilka do realizacji. Po zakończeniu nagrania, pani redaktor Małgorzata Iwanicka oprowadziła nas po budynku radia, pokazała studia nagrań i opowiedziała o swojej pracy, która nie wydaje się wcale łatwa. Emocje towarzyszące nam tego dnia były ogromne, ale pomimo stresu, przed mikrofonem nasi uczniowie spisali się na medal!!! Dziękujemy Polskiemu Radiu Rzeszów za zaproszenie! To była niesamowita przygoda i nowe doświadczenie, które będziemy miło wspominać! Link do audycji: https://radio.rzeszow.pl/62216/zamkolandia-z-wybuchowymi-naukowcami/
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak gaz rozświetlił XIX-wieczne miasta?Wybuchowi Naukowcy właśnie zrealizowali II etap programu Być jak Ignacy zatytułowany "Jak gaz rozświetlił XIX-wieczne miasta?" Podczas zajęć poznaliśmy proces powstawania gazu, techniki jego wydobycia oraz zastosowanie, a także zrozumieliśmy jakie ma znaczenia dla osiągnięć cywilizacyjnych. Doświadczenia jakie przeprowadziliśmy miały na celu:
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka
Skąd płynie prąd?Czy jesteście w stanie wyobrazić sobie życie bez urządzeń elektrycznych, smartfonów, komputerów albo bez oświetlenia? A czy zastanawialiście się kiedykolwiek, co to jest prąd i w jaki sposób się go wytwarza? Nad zagadnieniami związanymi z energią elektryczną pochylili się ostatnio nasi Wybuchowi Naukowcy, którzy zrealizowali kolejny temat projektu Być jak Ignacy - "Skąd płynie prąd?" Podczas zajęć uczniowie wypisywali na karteczkach różne urządzenia elektryczne wykorzystywane w życiu codziennym, a następnie segregowali je na grupy: rozrywka, transport, oświetlenie, gospodarstwo domowe, ogrzewanie oraz ratowanie życia. Kolejne zadanie polegało na stworzeniu podręcznego generatora prądu z wykorzystaniem opakowania po tabletkach musujących, miedzianego drutu i magnesów. Wybuchowi Naukowcy stworzyli także obwód elektryczny oraz przeprowadzili doświadczenie z jego udziałem. Polegało ono na sprawdzeniu różnych przedmiotów, czy materiały, z których się składają są izolatorami, czy przewodnikami prądu elektrycznego. To były elektryzujące zajęcia, a relację z nich znajdziecie poniżej!
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka "Jak działa maszyna parowa?"Nasi Wybuchowi Naukowcy właśnie zrealizowali I etap programu Być jak Ignacy, zatytułowany "Jak działa maszyna parowa?" Członkowie koła podczas zajęć wykonywali doświadczenia, dzięki którym dowiedzieli się jak działa maszyna parowa, poznali jej historię oraz to jaki miała wpływ na rozwój ludzkości. Zadanie jakie czekało na naszych Wybuchowych Naukowców polegało na stworzeniu silnika parowego z puszki, działającego tak jak pierwowzór turbiny parowej. W kolejnym doświadczeniu uczniowie nauczyli się tworzyć i weryfikować hipotezy dotyczące studzenia silnika parowego. Podczas zajęć rozwiązywaliśmy także quiz wiedzy i stworzyliśmy Wielki Test o Maszynie Parowej.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Strona 1 z 2
|
||||
Dzisiaj jest:
Odwiedziło nas:
osób Copyright ©
|