Jak w przyszłości będziemy pozyskiwać energię?„Jak w przyszłości będziemy pozyskiwać energię?” to ostatni temat realizowany przez Wybuchowych Naukowców w ramach programu „Być jak Ignacy”. Jego celem było zainspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat paliw przyszłości oraz poszukiwania alternatywnych źródeł energii. Zajęcia rozpoczęły się od zaprojektowania przez uczniów autorskich projektów pojazdów przyszłości, zwracając przy tym uwagę na rodzaj paliwa, jakim będą napędzane. Młodzi naukowcy dowiedzieli się także, czym jest paliwo wodorowe dokonując korekty notatek Jana Kowalskiego, który rozważał zmianę samochodu elektrycznego na auto o napędzie wodorowym. Wybuchowi Naukowcy zbudowali także samochodziki o napędzie balonowym, które następnie testowali podczas 1,5m wyścigu, modyfikując przy tym trasę jak i konstrukcję auta. Na zakończenie uczniowie wcielili się w inżynierów, którzy planują wielką rewolucję energetyczną Energolandii, czyli kraju który chce ograniczyć wykorzystanie paliw kopalnych i zwiększyć bezpieczeństw energetyczne przez wykorzystanie różnych źródeł energii. Zadanie polegało na zaproponowaniu najbardziej efektywnej technologii energetycznej do wybranej lokalizacji.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak działają elektrownie jądrowe?"Jak działają elektrownie jądrowe?" to kolejny temat zrealizowany przez Koło Naukowe - Wybuchowi Naukowcy w ramach programu Być jak Ignacy. Na początku zajęć uczniowie zdefiniowali pojęcie atomu, omówili jego budowę oraz poznali kilka ciekawostek z nim związanych. Następnie obejrzeli animację dotyczącą przebiegu reakcji atomowej oraz wykonali doświadczenie z kulkami plasteliny, aby lepiej zrozumieć przebieg reakcji rozszczepienia jądra uranu - 235. W wyniku reakcji łańcuchowej wydziela się duża ilości energii, która umożliwia podgrzanie wody do stanu pary wodnej. Para z kolei napędza turbinę w generatorze prądu. W taki sposób w elektrowni jądrowej wytwarzana jest energia elektryczna. W kolejnym punkcie zajęć uczniowie zaprojektowali oraz wykonali model elektrowni jądrowej z prostych przedmiotów dostępnych dla każdego, wystarczyła tylko odrobina kreatywności. Na koniec Wybuchowi Naukowcy zastanawiali się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami budowy elektrowni atomowych w Polsce, szukając merytorycznych argumentów w Internecie.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak wytworzyć energię z biomasy?„Jak wytworzyć energię z biomasy?” to drugi temat realizowany w lutym przez Wybuchowych Naukowców, który miał zaznajomić uczniów z pojęciem biomasy oraz przedstawić sposoby pozyskiwania z niej energii. Pierwszym zadaniem czekającym na uczniów było twórcze wykorzystanie produktów spożywczych polegające na stworzeniu kompozycji z owoców i warzyw inspirowane twórczością Giuseppe Arcimboldo oraz zbadanie obecności barwników w produktach użytych do wykonania obrazu. Kolejny punkt zajęć polegał na przeprowadzeniu doświadczenia z wykorzystaniem biomasy i polegał na umieszczeniu w butelkach rozdrobnionych warzyw i owoców z wodą, na które następnie szczelnie założono balony i pozostawiono na tydzień do fermentacji. Uczniowie obserwując efekty doświadczenia, czyli baloniki wypełnione gazem, nauczyli się formułować na tej podstawie wnioski. Oprócz fermentacji Wybuchowi Naukowcy poznali inne sposoby pozyskiwania energii z zasobów biologicznych - spalanie i tłoczenie oraz przekonali się, że produkty powstałe w tych procesach maję szerokie zastosowanie nie tylko w energetyce. Uczniowie porównywali również biomasę z innym poznanym na zajęciach surowcem energetycznym, z którego można pozyskać substancje o wszechstronnym zastosowaniu, czyli z ropą naftową. Okazało się, że ropę naftową i biomasę więcej łączy niż dzieli, ale jedna różnica miedzy nimi jest kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego i ekologicznego – pozostałości po procesie pozyskiwania energii z biomasy można utylizować w sposób prosty i bezpieczny dla środowiska. Na zakończenie zajęć uczniowie uzupełniali rysunkami karty twórczej transformacji, modyfikując etapowo kształt skórki po bananie tak, aby „zamienił się” w kształt lampki nocnej dokonując w ten sposób pewnego skrótu myślowego i żartobliwej ilustracji złożonego procesu chemiczno-fizycznego.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Warsztaty dla pierwszoklasistów1 marca uczniowie należący do Koła Naukowego - Wybuchowi Naukowcy przygotowali zajęcia pokazowe dla kolegów i koleżanek z klas pierwszych. Podczas spotkania zaprezentowali doświadczenia dotyczące odnawialnych źródeł energii, które wykonywali w trakcie realizacji programu "Być jak Ignacy". Były to miedzy innymi: * silnik parowy z puszki, * zabawka dla kota działająca dzięki turbinie wodnej, * domek z żarówką zasilaną prądem generowanym przez wiatrak, * słoneczna mikrofalówka, * dzwonek zasilany przez panele słoneczne, * przewodniki i izolatory. Dodatkowo na pierwszoklasistów czekało kilka ciekawych eksperymentów takich jak sprawdzanie objętości tlenu w powietrzu, pasta dla słonia, lampa-lawa, pompowanie balonika, tęcza oraz doświadczenie pokazujące, dlaczego warto myć ręce. Na zakończenie dla maluchów została przygotowana ciecz nienewtonowska, która cieszyła się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród dzieci, ale także wśród ekipy Koła Naukowego - Wybuchowi Naukowcy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak wykorzystać energię geotermalną?W lutym Wybuchowi Naukowcy zastanawiali się co to jest energia geotermalna i jak można ją wykorzystać. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia filmu edukacyjnego o gejzerach w parku Yellowstone oraz dyskusji na temat ograniczeń związanych z wykorzystaniem gejzerów jako źródła energii geotermalnej. Kolejna aktywność polegała na stworzeniu trzyosobowych grup, w których jedna osoba wcieliła się w rolę Profesora Termalskiego - eksperta energii geotermalnej, a pozostali byli Dziennikarzami, którzy dysponowali notatkami o energii geotermalnej zawierającymi błędy spowodowane szybkim notowaniem odpowiedzi. Zadanie polegało na znalezieniu błędów, porównaniu zanotowanych odpowiedzi z notatkami Eksperta oraz ich poprawieniu. Kolejny etap zajęć polegał na wykonaniu doświadczenia „Ciepło z wnętrza Ziemi”, podczas którego uczniowie zbudowali wiatraczki będące modelem turbin prądotwórczych zasilane przez podgrzewacze zastępujące w eksperymencie ciepło z wnętrza Ziemi, czyli źródło geotermalne. Po kilku modyfikacjach udało się wprawić wiatraczek w ruch za pomocą ciepła pochodzącego z podgrzewaczy. Na zakończenie młodzi odkrywcy zastanawiali się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami technologii geotermalnej w zabawie z dzwoniącym w rękach zegarkiem.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Strona 4 z 7 |
||||
Dzisiaj jest:
Odwiedziło nas:
osób Copyright ©
|