W jaki sposób zamienić energię słoneczną w prąd?Wybuchowi Naukowcy w nowym roku nie zwalniają tempa i podczas styczniowych zajęć z programu Być jak Ignacy poznali kolejne rodzaje odnawialnych źródeł energii. Pierwszy z omawianych tematów dotyczył energii słonecznej i był zatytułowany "W jaki sposób zamienić energię słoneczną w prąd?" W trakcie zajęć młodzi naukowcy przekonali się jak można wykorzystać energię pozyskiwaną ze słońca, co to są panele fotowoltaiczne i jaka jest zasada ich działania oraz przeprowadzili doświadczenia związane z energią słoneczną. Na wstępie sprawdzili jaki kolor jest najcieplejszy, ustawiając próbki wody w świetle słonecznym na kartkach w różnych kolorach i obserwowali jak zmienia się temperatura wody w zależności od koloru kartki. Następnie wykonali model słonecznej mikrofalówki wystawionej na działanie lampy halogenowej, która zastąpiła słońce w doświadczeniu. Okazało się, że ważne są elementy budowy modelu, takie jak umieszczona na dnie czarna kartka pochłaniająca promieniowanie oraz wyłożenie wnętrza folią aluminiową. Uzyskana wewnątrz wysoka temperatura spowodowała błyskawiczne stopienie się sera, pianek i czekolady. Ponadto uczniowie sprawdzali napięcie i natężenie prądu wytworzonego przez ogniwo fotowoltaiczne oraz wykonali banery reklamowe paneli fotowoltaicznych, które prezentowali na forum grupy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak wykorzystujemy siłę wiatru?Nie ma skrzydeł, a trzepocze, nie ma ust, a mamrocze, nie ma nóg, a pląsa, nie ma zębów, a kąsa.
Co to takiego?
To oczywiście wiatr, który był głównym bohaterem ostatnich zajęć koła naukowego Wybuchowi Naukowcy pt. "Jak wykorzystujemy energię wiatru?"
Podczas spotkania Wybuchowi Naukowcy dowiedzieli się co to jest wiatr, jakie ma znaczenie w życiu człowieka oraz w jaki sposób ludzie mogą wykorzystać siłę wiatru.
Najciekawszym zadaniem tego tematu okazała się budowa modelu miniturbiny wiatrowej, która generowała prąd z podmuchu suszarki do włosów. Turbina zmieniła energię kinetyczną z suszarki w energię elektryczną, dzięki której dioda zamontowana w domku naszej makiety zaświeciła się. Wszelkie zmiany strumienia podmuchu oraz odległości suszarki od łopatek wiatraka wpływały na moc z jaką świeciła dioda.
Kolejnym elementem zajęć było poznanie pojęć napięcia i natężenia prądu elektrycznego, zmierzenie tych wielkości na naszym modelu za pomocą multimetru, a także obliczanie mocy generowanej przez wiatrak.
Sylwia Cieśla
Joanna Kopacka
Czym są odnawialne źródła energii?W śnieżne grudniowe popołudnia Wybuchowi Naukowcy nie zwalniają tempa i realizują kolejne zagadnienia programu Być jak Ignacy. Tym razem pracowali nad tematem "Czym są odnawialne źródła energii?" Na początku zajęć wcielili się w rolę mieszkańców wyspy, na której kończyły się zasoby paliw kopalnych. Ich zadanie polegało na wymyśleniu jakie zmiany można wprowadzić, aby komfort życia na wyspie nie uległ pogorszeniu. Musieli uwzględnić dodatkowe założenia, między innymi fakt, że nie ma możliwości dostaw zewnętrznych ze względu na sytuację geopolityczną. Należało skupić się na rozwiązaniach umożliwiających samowystarczalność. Kolejny punkt zajęć polegał na zapoznaniu się z informacjami na temat nieodnawialnych i odnawialnych źródeł energii. Następnie zadaniem Wybuchowych Naukowców było określenie plusów i minusów różnych typów energii w kontekście kosztów jej pozyskiwania oraz technologii, dostępnych zasobów oraz jej wpływu na środowisko, a także ich wydajność ze względu na warunki panujące w środowisku ( słońce nie świeci nocą, wiatr nie zawsze wieje z taką samą siłą. Na koniec uczniowie zweryfikowali swoje pomysły dotyczące problemów wyspiarzy z informacjami zdobytymi na zajęciach, a także zagrali w "prawda/fałsz", czyli quiz wiedzy dotyczący nieodnawialnych i odnawialnych źródeł energii.
Sylwia Cieśla
Joanna Kopacka
Warsztaty z ekspertem od fotowoltaikiOstatnio grudniowe zajęcia Wybuchowych Naukowców zamieniły się w warsztaty z ekspertem w dziedzinie fotowoltaiki. Naszym gościem był pan Andrzej Cichoń, który przedstawił w jaki sposób ogniwa fotowoltaiczne przekształcają energię słoneczną w elektryczną. Dowiedzieliśmy się, że taki panel składa się z półprzewodnikowych złączy zawierających elektrony, a te wzbudzane przez promieniowanie słoneczne, przemieszczając się produkują elektryczność. Nasz gość przyniósł na zajęcia także różne rodzaje paneli fotowoltaicznych, które mogliśmy dotknąć i obejrzeć z każdej strony. Mieliśmy również możliwość sami przekonać się w jakiś sposób działają ogniwa fotowoltaiczne - jeden z paneli wyposażony był w diodę, która zaświeciła sie, gdy ogniwo wystawiliśmy na działanie promieni słonecznych. Na zakończenie zajęć nie zabrakło także pytań do gościa od bardzo dociekliwych i zaciekawionych tematem uczniów.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak dzięki ropie naftowej nastała jasność?Kolejne zajęcia Wybuchowych Naukowców odbyły się pod hasłem „Jak dzięki ropie naftowej nastała jasność?” Temat ten dotyczył ropy naftowej oraz Ignacego Łukasiewicza. Poznaliśmy historię bohatera z Bóbrki, tworząc komiks o Ignacym Łukasiewiczu na podstawie filmu i notek biograficznych, a także losy powstawania jego wynalazku, czyli lampy naftowej. W trakcie zajęć przeprowadziliśmy doświadczenie „podziemna pułapka” pozwalające poznać budowę złóż ropy naftowej. Następnie zbadaliśmy właściwości ropy naftowej wlewając ją do zlewek z piaskiem, wodą oraz z olejem i obserwowaliśmy zachodzące zjawiska. Ponadto moczyliśmy w niej ptasie pióra, a następnie próbowaliśmy różnymi sposobami je oczyścić. Na koniec podpalaliśmy zimną i podgrzaną ropę naftową. Dzięki przeprowadzonym eksperymentom wiemy jakie znaczenie dla środowiska ma nieumiejętne wydobywanie, przechowywanie oraz transportowanie ropy naftowej, a także dlaczego Ignacy Łukasiewicz nie wykorzystał jej do swojej lampy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Strona 4 z 6 |
||||
Dzisiaj jest: Odwiedziło nas: osób Copyright ©
|