Wybuchowi Naukowcy laureatami konkursu "Być jak Ignacy"Miło nam poinformować, że Koło Naukowe - Wybuchowi Naukowcy znalazło sie wśród laureatów VIII edycji programu oświatowego "Być jak Ignacy - Nauka Pełna Energii", zyskując tytuł Naukowej Szkoły Ignacego! W ramach pracy konkursowej przygotowany został film, który dotyczył odnawialnych źródeł energii w naszej szkole. Fotorelacja z przygotowań do nagrania oraz film konkursowy znajdują się w galerii poniżej.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Piknik Nauki "Jak ryba w wodzie, czyli przez zabawę do wiedzy"12go czerwca w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Stobiernej odbył się Piknik Nauki "Jak ryba w wodzie, czyli przez zabawę do wiedzy." W wydarzeniu uczestniczyło Podkarpackie Centrum Nauki "Łukasiewicz" oraz Centrum Nauki Kopernik z mobilną wystawą "O matmo!" Również Kluby Młodego Odkrywcy z pobliskich szkół miały możliwość zaprezentować swoje działania podczas tego wydarzenia. Nie zabrakło także naszej Wybuchowej Drużyny, która przedstawiła doświadczenia przeprowadzane na zajęciach w ramach programu "Być jak Ignacy." Dziękujemy organizatorom za zaproszenie! Poniżej krótka fotorelacja z tego wydarzenia.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak w przyszłości będziemy pozyskiwać energię?„Jak w przyszłości będziemy pozyskiwać energię?” to ostatni temat realizowany przez Wybuchowych Naukowców w ramach programu „Być jak Ignacy”. Jego celem było zainspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat paliw przyszłości oraz poszukiwania alternatywnych źródeł energii. Zajęcia rozpoczęły się od zaprojektowania przez uczniów autorskich projektów pojazdów przyszłości, zwracając przy tym uwagę na rodzaj paliwa, jakim będą napędzane. Młodzi naukowcy dowiedzieli się także, czym jest paliwo wodorowe dokonując korekty notatek Jana Kowalskiego, który rozważał zmianę samochodu elektrycznego na auto o napędzie wodorowym. Wybuchowi Naukowcy zbudowali także samochodziki o napędzie balonowym, które następnie testowali podczas 1,5m wyścigu, modyfikując przy tym trasę jak i konstrukcję auta. Na zakończenie uczniowie wcielili się w inżynierów, którzy planują wielką rewolucję energetyczną Energolandii, czyli kraju który chce ograniczyć wykorzystanie paliw kopalnych i zwiększyć bezpieczeństw energetyczne przez wykorzystanie różnych źródeł energii. Zadanie polegało na zaproponowaniu najbardziej efektywnej technologii energetycznej do wybranej lokalizacji.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Wizyta w PCN "Łukasiewicz"4 kwietnia Wybuchowi Naukowcy odwiedzili Podkarpackie Centrum Nauki "Łukasiewicz", a dokładnie pracownię biologii i ekologii. Tematem warsztatów był "Świat w kropli wody", który wzbudził duże zainteresowanie wśród młodzieży. Na początku zajęć uczniowie przygotowali pożywki, na których założyli hodowle bakterii znajdujących się w wodzie pobranej ze zbiornika wodnego. Następnie sprawdzali pH wody oraz stężenie azotanów i azotynów w pobranych próbkach. Kolejnym zadaniem było przygotowanie do obserwacji mikroskopowej preparatów bakterii występujących w zbiornikach wodnych. Młodzi Naukowcy przygotowali dwa rodzaje preparatów. Pierwszy zawierał bakterie wychodowane na szalkach. Uczniowie pobierali je za pomocą ezy, a następnie barwili dla uwidocznienia komórek pod mikroskopem. Drugim preparatem była kropla wody umieszczona na szkiełku mikroskopowym. Na koniec Wybuchowi Naukowcy obserwowali przygotowane przez siebie preparaty pod mikroskopem i przekonali się jak wygląda życie w kropli wody.
Dziękujemy prowadzącym za bardzo interesujące warsztaty! To był naprawdę ciekawy dzień!
Sylwia Cieśla
Joanna Kopacka
Jak działają elektrownie jądrowe?"Jak działają elektrownie jądrowe?" to kolejny temat zrealizowany przez Koło Naukowe - Wybuchowi Naukowcy w ramach programu Być jak Ignacy. Na początku zajęć uczniowie zdefiniowali pojęcie atomu, omówili jego budowę oraz poznali kilka ciekawostek z nim związanych. Następnie obejrzeli animację dotyczącą przebiegu reakcji atomowej oraz wykonali doświadczenie z kulkami plasteliny, aby lepiej zrozumieć przebieg reakcji rozszczepienia jądra uranu - 235. W wyniku reakcji łańcuchowej wydziela się duża ilości energii, która umożliwia podgrzanie wody do stanu pary wodnej. Para z kolei napędza turbinę w generatorze prądu. W taki sposób w elektrowni jądrowej wytwarzana jest energia elektryczna. W kolejnym punkcie zajęć uczniowie zaprojektowali oraz wykonali model elektrowni jądrowej z prostych przedmiotów dostępnych dla każdego, wystarczyła tylko odrobina kreatywności. Na koniec Wybuchowi Naukowcy zastanawiali się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami budowy elektrowni atomowych w Polsce, szukając merytorycznych argumentów w Internecie.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Strona 2 z 6 |
||||
Dzisiaj jest: Odwiedziło nas: osób Copyright ©
|