Świat pod mikroskopemWybuchowi Naukowcy, kontynuując poszukiwania ukrytego piękna otaczającego nas świata, przeprowadzili cykl doświadczeń z użyciem mikroskopów. Są to przyrządy, które bardzo mocno powiększają obrazy obserwowanych obiektów. Za ich pomocą można obserwować szczegóły budowy tkankowej roślin i zwierząt, a także żywe obiekty, np. mikroskopijne organizmy poruszające się w kropli wody. Podczas zajęć nasz wybuchowy zespół zapoznał się z budową mikroskopów oraz ich obsługą, nauczył się właściwie pobierać materiał do badań oraz przygotować preparaty do obserwacji mikroskopowych.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Nocne Spotkania z NaukąW październikowy wieczór Politechnika Rzeszowska po raz kolejny otworzyła swe bramy dla wszystkich miłośników wiedzy, pasjonatów nauki oraz osób ciekawych świata. Widowiskowe pokazy, ekscytujące eksperymenty i angażujące warsztaty pod osłoną nocy to oczywiście VIII Nocne Spotkania z Nauką, na których nie mogło zabraknąć Wybuchowych Naukowców.
Na małych i dużych pasjonatów nauki czekały między innymi:
- strefa drewnianych gier wielkoformatowych,
- symulator lotu, ciężarówki i skoku spadochronem,
- "Teatr wysokich napięć", czyli wciągający spektakl z prądem w roli głównej, gdzie jeden z największych w Polsce transformatorów Tesli wytwarzał 5 m grające wyładowania,
- wystawa "Kultura Techniki - Technika Kultury",
- strefa RoboLAB,
- warsztaty LEGO,
- pokazy fizyczne,
- wybuchowe pokazy chemicznych z kolorowymi reakcjami, zaskakującymi eksperymentami i ciekawostkami ze świata chemii,
- warsztaty, wystawy mobilne, eksperymenty i doświadczenia przygotowane przez PCN "Łukasiewicz".
To był wyjątkowy wieczór dla poszukiwaczy wiedzy, a nasze koło naukowe z chęcią weźmie udział w kolejnej edycji tego wydarzenia.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Dlaczego warto myć ręce?Ekipa Wybuchowych Naukowców odwiedziła uczniów klas 1a i 2b ze swoim doświadczeniem dotyczącym hodowli bakterii. Na początku opowiedzieliśmy czym są bakterie, gdzie najczęściej występują oraz w jaki sposób można je zobaczyć. Przedstawiliśmy również co znajduje się w przygotowanych przez nas szalkach Petriego. Następnie uczniowie odcisnęli na pożywkach swoje palce. Po upływie tygodnia przyszliśmy do maluchów z wynikami naszego eksperymentu. Okazało się, że na ich palcach znajdowała się duża ilość bakterii i grzybów. Uczniowie chętnie przyglądali się kolorowym okazom wyhodowanym na szalkach i stwierdzili, że mycie rąk jest ważną czynnością, o której nie możemy zapominać.
Bakterie i grzyby - artyści w świecie mikrobiologii! Zobaczcie nasze okazy! Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Odnawialne źródła energiiNowy skład Wybuchowych Naukowców miał okazję wypróbować modele stworzone w zeszłym roku w ramach programu "Być jak Ignacy". Dzięki nim uczniowie dowiedzieli się czym jest prąd i w jaki sposób się go wytwarza. W zrozumieniu tego zjawiska pomógł podręczny generator prądu zrobiony z pudełka po tabletkach musujących, miedzianego drutu i magnesu. Uczniowie stworzyli także obwód elektryczny i przeprowadzili doświadczenie z jego udziałem. Następnie Wybuchowa Ekipa omówiła, czym są odnawialne źródła energii, a także zapoznała się z działaniem paneli słonecznych oraz elektrowni wiatrowych i wodnych. Na koniec przetestowane zostały samochodziki z napędem balonowym, które zafundowały uczestnikom zajęć zastrzyk pozytywnej energii.
Joanna Kopacka Czy można zobaczyć bakterie?Czy bakterie można zobaczyć? W jaki sposób hodują je naukowcy w laboratoriach? Podczas wrześniowych zajęć poszukiwaliśmy odpowiedzi na powyższe pytania. Wybuchowi Naukowcy wczuli się więc w rolę mikrobiologów i założyli własne hodowle bakterii. Zajęcia podzieliliśmy na trzy etapy. I. Na początku przygotowaliśmy specjalną pożywkę, w skład której wchodziła woda, kostka rosołowa, cukier oraz agar spożywczy. Następnie pożywkę przelaliśmy do szalek Petriego i odczekaliśmy, aż pożywka zastygnie. II. Etap drugi polegał na pobraniu próbek bakterii z różnych przedmiotów takich jak telefon komórkowy, okulary, rękawice piłkarskie, umywalka, klamka drzwiowa i odcisk dłoni. Następnie pobrane próbki wysialiśmy na przygotowanych wcześniej pożywkach. Próbki pobrane z klamki drzwiowej zostały poddane dodatkowemu doświadczeniu. Wymazy wysiano do trzech szalek, gdzie pierwsza była próbą kontrolną, do drugiej włożyliśmy kawałek cebuli, a do trzeciej ząbek czosnku. W eksperymencie sprawdzaliśmy jaki wpływ na rozwój bakterii ma cebula i czosnek. Wszystkie przygotowane preparaty zostawiliśmy na okres tygodnia w ciepłym miejscu. III. Ostatnim etapem było sprawdzenie wyników naszego doświadczenia. Okazało się, że pożywka na bulionie i cukrze ma w sobie wystarczająco dużo składników mineralnych i odżywczych, żeby umożliwić wzrost bakteriom i grzybom. Poprzez obserwację kolonii mikroorganizmów można je zakwalifikować do różnych grup. Eksperyment z czosnkiem i cebulą wykazał, że na szalce z czosnkiem został zahamowany wzrost bakterii, ponieważ wokół niego znajdowała się tak zwana "łysinka" - nie było tam bakterii. W szalce z cebulą bakterie pojawiły się. Wniosek z tego eksperymentu jest taki, że czosnek jest naturalnym bakteriostatykiem, czyli hamuje wzrost bakterii. W związku z powyższym warto go spożywać, aby być zdrowym.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Strona 2 z 7 |
||||
Dzisiaj jest:
Odwiedziło nas:
osób Copyright ©
|