Warsztaty z ekspertem kopalni ropy naftowej i gazu ziemnego9 stycznia 2024 Wybuchowych Naukowców odwiedził kolejny ekspert. Tym razem przyjechał do nas pan Krzysztof Siudy, który pracuje w kopalni ropy naftowej i gazu ziemnego KRNiGZ Dębno i opowiedział czym się tam zajmuje oraz jak wygląda praca w takim miejscu. Zajęcia rozpoczęły się od wyjaśnienia czym jest ropa naftowa, kiedy i w jaki sposób powstała oraz gdzie w głębi ziemi można jej szukać. Dowiedzieliśmy się jak wygląda przekrój przez złoże ropy naftowej, czym są antykliny i co się w nich znajduje oprócz ropy - podłoże podściela woda, nad nią znajduje się ropa naftowa, a wyżej gaz ziemny, co potwierdziło nasze doświadczenie z wodą, olejem i dymem ze zgaszonej zapałki przeprowadzone w trakcie zajęć. Ponadto dowiedzieliśmy się w jak wyglądają badania geologiczne pozwalające ustalić miejsca występowania złóż ropy naftowej i gdzie w Polsce możemy znaleźć ich najwięcej. Nasz ekspert zaprezentował także jakie zapotrzebowanie na ropę naftową w naszym kraju pokrywane jest przez kopalnie działające na terenie Polski oraz ile z krajowego wydobycia zapewnia kopalnia KRNiGZ Dębno. W kolejnym punkcie spotkania pan Krzysztof opowiedział nam w jaki sposób, po ustaleniu miejsca występowania złoża ropy, rozpoczyna się proces przygotowania obszaru do eksploatacji złoża. Omówił na przykładzie schematu jednego z odwiertów, jakie są główne elementy takiej instalacji i po co się tam znajdują. Następnie dowiedzieliśmy się co dzieje się z wydobytą ropą na terenie kopalni, w jaki sposób jest oczyszczana oraz jak pozyskuje się występujący w złożu gaz ziemny. Zaciekawienie wśród uczniów wzbudził proces destylacji przeprowadzany w rafinerii, a także to jak wiele produktów otrzymuje się z jednego złoża. Pan Krzysztof przywiózł nam również kilka próbek pobranych na różnych etapach wydobycia, produkty końcowe wytwarzane w rafinerii, a także pokazowe fragmenty rdzeni wiertniczych pozyskane podczas wiercenia szybów naftowych.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak działają elektrownie wodne?"Jak działają elektrownie wodne?" to VIII temat programu Być jak Ignacy, podczas którego Wybuchowi Naukowcy pogłębili swoja wiedzę na temat energii wodnej. Głównym celem zajęć było pokazanie jaka siła drzemie w wodzie oraz w jakie są sposoby na jej wykorzystanie. Na zajęciach poznaliśmy różne typy elektrowni wodnych oraz wykonaliśmy prosty model turbiny wodnej, dzięki czemu przekonaliśmy się w jaki sposób działa taka turbina w elektrowni wodnej. Wybuchowa ekipa wcieliła się także w inżynierów, którzy chcieli zbudować elektrownię wodną. Każda grupa miała przydzielony inny rodzaj elektrowni wodnej i w zależności od jej typu musiała zmierzyć się z wieloma dylematami między innymi dotyczącymi wyboru odpowiedniego miejsca, lokalizacji oraz kosztów budowy takiej inwestycji.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Jak wykorzystujemy siłę wiatru?Nie ma skrzydeł, a trzepocze, nie ma ust, a mamrocze, nie ma nóg, a pląsa, nie ma zębów, a kąsa.
Co to takiego?
To oczywiście wiatr, który był głównym bohaterem ostatnich zajęć koła naukowego Wybuchowi Naukowcy pt. "Jak wykorzystujemy energię wiatru?"
Podczas spotkania Wybuchowi Naukowcy dowiedzieli się co to jest wiatr, jakie ma znaczenie w życiu człowieka oraz w jaki sposób ludzie mogą wykorzystać siłę wiatru.
Najciekawszym zadaniem tego tematu okazała się budowa modelu miniturbiny wiatrowej, która generowała prąd z podmuchu suszarki do włosów. Turbina zmieniła energię kinetyczną z suszarki w energię elektryczną, dzięki której dioda zamontowana w domku naszej makiety zaświeciła się. Wszelkie zmiany strumienia podmuchu oraz odległości suszarki od łopatek wiatraka wpływały na moc z jaką świeciła dioda.
Kolejnym elementem zajęć było poznanie pojęć napięcia i natężenia prądu elektrycznego, zmierzenie tych wielkości na naszym modelu za pomocą multimetru, a także obliczanie mocy generowanej przez wiatrak.
![]()
Sylwia Cieśla
Joanna Kopacka
W jaki sposób zamienić energię słoneczną w prąd?Wybuchowi Naukowcy w nowym roku nie zwalniają tempa i podczas styczniowych zajęć z programu Być jak Ignacy poznali kolejne rodzaje odnawialnych źródeł energii. Pierwszy z omawianych tematów dotyczył energii słonecznej i był zatytułowany "W jaki sposób zamienić energię słoneczną w prąd?" W trakcie zajęć młodzi naukowcy przekonali się jak można wykorzystać energię pozyskiwaną ze słońca, co to są panele fotowoltaiczne i jaka jest zasada ich działania oraz przeprowadzili doświadczenia związane z energią słoneczną. Na wstępie sprawdzili jaki kolor jest najcieplejszy, ustawiając próbki wody w świetle słonecznym na kartkach w różnych kolorach i obserwowali jak zmienia się temperatura wody w zależności od koloru kartki. Następnie wykonali model słonecznej mikrofalówki wystawionej na działanie lampy halogenowej, która zastąpiła słońce w doświadczeniu. Okazało się, że ważne są elementy budowy modelu, takie jak umieszczona na dnie czarna kartka pochłaniająca promieniowanie oraz wyłożenie wnętrza folią aluminiową. Uzyskana wewnątrz wysoka temperatura spowodowała błyskawiczne stopienie się sera, pianek i czekolady. Ponadto uczniowie sprawdzali napięcie i natężenie prądu wytworzonego przez ogniwo fotowoltaiczne oraz wykonali banery reklamowe paneli fotowoltaicznych, które prezentowali na forum grupy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Warsztaty z ekspertem od fotowoltaikiOstatnio grudniowe zajęcia Wybuchowych Naukowców zamieniły się w warsztaty z ekspertem w dziedzinie fotowoltaiki. Naszym gościem był pan Andrzej Cichoń, który przedstawił w jaki sposób ogniwa fotowoltaiczne przekształcają energię słoneczną w elektryczną. Dowiedzieliśmy się, że taki panel składa się z półprzewodnikowych złączy zawierających elektrony, a te wzbudzane przez promieniowanie słoneczne, przemieszczając się produkują elektryczność. Nasz gość przyniósł na zajęcia także różne rodzaje paneli fotowoltaicznych, które mogliśmy dotknąć i obejrzeć z każdej strony. Mieliśmy również możliwość sami przekonać się w jakiś sposób działają ogniwa fotowoltaiczne - jeden z paneli wyposażony był w diodę, która zaświeciła sie, gdy ogniwo wystawiliśmy na działanie promieni słonecznych. Na zakończenie zajęć nie zabrakło także pytań do gościa od bardzo dociekliwych i zaciekawionych tematem uczniów.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Strona 5 z 7 |
||||
Dzisiaj jest:
Odwiedziło nas:
osób Copyright ©
|