Ekipa Wybuchowych Naukowców odwiedziła uczniów klas 1a i 2b ze swoim doświadczeniem dotyczącym hodowli bakterii. Na początku wyjaśniono maluchom czym są bakterie, gdzie najczęściej występują oraz w jaki sposób można je zobaczyć. Przedstawiono im również co znajduje się w szaklach Petriego przygotowanych do eksperymentu. Następnie uczniowie odcisnęli na pożywkach swoje palce. Po upływie tygodnia zaprezentowano maluchom wyniki eksperymentu. Okazało się, że na ich palcach znajdowała się duża ilość bakterii i grzybów. Uczniowie chętnie przyglądali się kolorowym okazom wyhodowanym na szalkach i stwierdzili, że mycie rąk jest ważną czynnością, o której nie można zapominać.
Bakterie i grzyby - artyści w świecie mikrobiologii! Sylwia Cieśla Joanna Kopacka Czy bakterie można zobaczyć? W jaki sposób hodują je naukowcy w laboratoriach? Na powyższe pytania odpowiedzi szukali uczestnicy Koła Naukowego - Wybuchowi Naukowcy. I tak podczas wrześniowych zajęć wczuli się w rolę mikrobiologów, zakładając własne hodowle bakterii. Zajęcia zostały podzielone na trzy etapy. I. Na początku przygotowana została specjalna pożywka, w skład której wchodziła woda, kostka rosołowa, cukier oraz agar spożywczy. Następnie pożywkę przelano do szalek Petriego i odczekano, aż pożywka zastygnie. II. Etap drugi polegał na pobraniu próbek bakterii z różnych przedmiotów takich jak telefon komórkowy, okulary, rękawice piłkarskie, umywalka, klamka drzwiowa i odcisk dłoni. Następnie pobrane próbki wysiano na przygotowanych wcześniej pożywkach. Próbki pobrane z klamki drzwiowej zostały poddane dodatkowemu doświadczeniu. Wymazy wysiano do trzech szalek, gdzie pierwsza była próbą kontrolną, do drugiej włożono kawałek cebuli, a do trzeciej ząbek czosnku. W eksperymencie sprawdzano jaki wpływ na rozwój bakterii ma cebula i czosnek. Wszystkie przygotowane preparaty pozostawiono na okres tygodnia w ciepłym miejscu. III. Ostatnim etapem było sprawdzenie wyników doświadczenia. Okazało się, że pożywka na bulionie i cukrze ma w sobie wystarczająco dużo składników mineralnych i odżywczych, żeby umożliwić wzrost bakteriom i grzybom. Poprzez obserwację kolonii mikroorganizmów można je zakwalifikować do różnych grup. Eksperyment z czosnkiem i cebulą wykazał, że na szalce z czosnkiem został zahamowany wzrost bakterii, ponieważ wokół niego znajdowała się tak zwana "łysinka" - nie było tam bakterii. W szalce z cebulą bakterie pojawiły się. Wniosek z tego eksperymentu jest taki, że czosnek jest naturalnym bakteriostatykiem, czyli hamuje wzrost bakterii. W związku z powyższym warto go spożywać, aby być zdrowym. Zapraszamy do śledzenia bieżącej działalności koła w zakładce "Projekty" oraz na profilu Facebookowym: Koło Naukowe - Wybuchowi Naukowcy.
Sylwia Cieśla Joanna Kopacka W piątek, 8 listopada, w Zespole Szkół nr 1 w Stobiernej, odbyła się uroczysta akademia upamiętniająca zbliżające się Narodowe Święto Niepodległości. Uroczystość rozpoczęła się od wspólnego odśpiewania hymnu narodowego. Następnie młodzi artyści przedstawili najważniejsze wydarzenia, poczynając od okresu rozbiorów, poprzez walki i kolejne powstania narodowe, aż po 1 wojnę światową, która przyniosła Polakom upragnioną wolność. Sceny historyczne były przeplatane pięknymi wierszami i pieśniami, które dopełniały wzruszający charakter widowiska. 11 listopada w klasie IIbŚwięto Niepodległości w klasie IIIbKatarzyna Ożóg
7 listopada odbył się Konkurs Wiedzy o Polsce zorganizowany dla uczniów z klas 1-3. Jego głównym celem było zachęcenie do pogłębiania wiedzy o Ojczyźnie – jej geografii, symbolach narodowych, zabytkach oraz tradycjach i legendach. Oto nasi laureaci: I miejsce – Hanna Gąsior, Aleksandra Szybisty II miejse – Igor Miąsik, Miłosz Cieśla, Matylda Dutka, Jakub Przywara, Lena Sondej III miejsce – Bartosz Szpyrka, Olaf Zięba Wyróżnienia – Wiktoria Gancarz, Wiktoria Mitał, Bartosz Cyrek
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie. Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Anna Dubiel Ewelina Rzucidło |
||||
Dzisiaj jest: Odwiedziło nas: osób Copyright ©
|