Przedszkole w Zespole Szkół Nr 1 w Stobiernej
Roczny plan pracy
Przedszkola
na rok szkolny 2025/2026
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr..../2025 z dnia .......2025 r.
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2025/2026
 - treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola
 - treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
 - wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2025/2026
 - diagnozę potrzeb i zainteresowań
 - oczekiwania rodziców względem przedszkola
 
Podstawa prawna
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2025/2026
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
| 
				 I. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych  | 
		||
| 
				 Edukacja matematyczno-przyrodnicza poprzez doświadczanie i eksplorację świata  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Organizowanie zajęć i zabaw matematyczno-badawczych z wykorzystaniem darów natury (owoce, warzywa, liście, kamyki, szyszki, kasztany), które sprzyjają rozwijaniu umiejętności klasyfikowania, przeliczania, porównywania wielkości, masy czy objętości  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Prowadzenie eksperymentów przyrodniczo-matematycznych np. obserwacja wzrostu roślin w różnych warunkach i porównywanie wysokości roślin, doświadczenia z wodą (parowanie, kondensacja, objętość, miary płynów)  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 „Matematyczne spacery” – liczymy, mierzymy, porównujemy. Liczenie drzew, kwiatów, schodów, ptaków na spacerze. Szacowanie długości ścieżki, mierzenie krokami, patykami, linijką. Porównywanie: co jest większe/mniejsze, wyższe/niższe, dłuższe/krótsze?  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Stworzenie kalendarza pogody w każdej grupie przedszkolnej. Codzienne notowanie pogody za pomocą symboli i kolorów. Prowadzenie rozmów na temat zmian w przyrodzie (pora roku, temperatura, opady).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zakładanie zielonego ogródka w doniczkach, skrzynkach na parapetach lub w ogrodzie przedszkolnym: wysiew nasion, hodowla cebulek, obserwacja wzrostu, mierzenie roślinek.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Marzec 2026r.  | 
		
| 
				 Zajęcia z użyciem zmysłów – np. rozpoznawanie zapachów, kształtów, faktur materiałów przyrodniczych, ich ważenie, mierzenie, sortowanie.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Wycieczki tematyczne: 
 połączone z obserwacją ekosystemów, poznawaniem zależności w przyrodzie. 
 Zorganizowanie ,,Dzień pieczonego ziemniaka” w sadzie.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Maj 2026r. Październik 2025r. oraz w ciągu roku szkolnego.  | 
		
| 
				 
  | 
		||
| 
				 Kreatywność i działania twórcze w edukacji matematyczno-przyrodniczej  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Realizacja prac plastycznych inspirowanych matematyką (symetria, rytmy, figury geometryczne, mozaiki) oraz światem przyrody (rysowanie cyklu życia roślin, kolaże z darów natury, układanie mandali z materiału przyrodniczego).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Nauka piosenek matematycznych  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Organizacja przestrzeni edukacyjnej  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Sezonowe aktualizowanie kącików przyrodniczych – zbieranie liści, kasztanów, gałązek, dokumentowanie zmian w przyrodzie.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Gazetki tematyczne w sali związane z matematyką, przyrodą.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Dzień pustej klasy - przyroda jako przestrzeń do eksploracji i formułowania wniosków, zbieranie danych przyrodniczych (pogoda, dźwięki, kolory, kształty), doświadczenia przyrodnicze: z ziemią, wodą, światłem, cieniem.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Czerwiec 2026r.  | 
		
| 
				 Integracja różnych dziedzin nauki  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Zapraszanie gości: rodziców wykonujących zawody związane z nauką (matematycy, fizycy, chemicy), którzy mogą poprowadzić ciekawe warsztaty lub pokazy dla dzieci. Współpraca ze szkolnym Kołem Naukowym -Wybuchowi Naukowcy.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego po wcześniejszym umówieniu się  | 
		
| 
				 Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Wspieranie dzieci poprzez diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizowanie zajęć specjalistycznych – indywidualizacja procesu nauczania i rozwijanie kompetencji analitycznych.  | 
			
				 Pedagog, Psycholog  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
Spodziewane efekty:
- wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i tych z trudnościami – poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz rozwijanie umiejętności obserwacji, analizy i wnioskowania,
 - kształtowanie podstaw myślenia matematycznego i przyczynowo-skutkowego poprzez działania praktyczne (klasyfikowanie, przeliczanie, szacowanie, mierzenie, porównywanie),
 - rozwijanie kompetencji przyrodniczych i naukowych poprzez codzienne doświadczenia i eksperymenty – dzieci uczą się planować, testować i wyciągać wnioski,
 - wzbogacanie wiedzy matematycznej i przyrodniczej w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka – jako element kształtowania gotowości szkolnej,
 - budowanie pozytywnego stosunku do przyrody i nauki, kształtowanie postawy badawczej, ciekawości i szacunku wobec otaczającego świata,
 - kształtowanie empatii i przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kontakt z naturą, prowadzenie obserwacji, uprawianie roślin,
 - wzmacnianie poczucia sprawczości i motywacji do działania – dzieci samodzielnie planują i realizują doświadczenia,
 - angażowanie rodziców w proces edukacji, w tym współtworzenie przestrzeni edukacyjnej i kącików tematycznych,
 - wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli o nowoczesne, aktywizujące metody dydaktyczne, wspierające interdyscyplinarność,
 - kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie rówieśniczej – poprzez zadania badawcze, gry zespołowe, obserwacje w parach lub zespołach,
 - rozwijanie twórczości dzieci poprzez prace plastyczne inspirowane przyrodą i matematyką oraz własne projekty edukacyjne (gry, pomoce, układanki).
 
ZAJĘCIA Z ,,KALENDARZA ŚWIĄT NIETYPOWYCH”
MATEMATYKA/MYŚLENIE ANALITYCZNE
28.01.2026r. Międzynarodowy Dzień Lego
PRZYRODA
10.11.2025r. Dzień Jeża
17.02.2026r. Światowy Dzień Kota
21.03.2026r. Pierwszy Dzień Wiosny
22.03.2026r. Dzień Ziemi
| 
				 II. Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych  | 
		||
| 
				 Kształtowanie postaw patriotycznych  | 
		||
| 
				 Edukacja patriotyczna  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Realizacja tematycznego tygodnia: „Polska – moja Ojczyzna” – praca z mapą, zdjęciami, wierszami, pieśniami patriotycznymi. Poznawanie symboli narodowych. Wprowadzenie pojęć: godło, flaga, hymn – ich znaczenie i zastosowanie. Rozpoznawanie barw narodowych – obchody „Dnia Flagi” Nauka hymnu państwowego oraz piosenek i wierszy patriotycznych  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Listopad 2025r. Maj 2026r.  | 
		
| 
				 Uroczystości z okazji rocznicy odzyskania niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu, udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Poznawanie stolicy i historii Polski. Praca z prezentacjami, ilustracjami, książkami na temat Warszawy, dawnych stolic Polski. Czytanie dzieciom legend, projekcja filmów edukacyjnych na temat Polski.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Uroczystość z okazji: „Dnia Flagi”- przedszkolny konkurs plastyczny ,,Flaga Polski” przemarsz z flagami na terenie szkoły.  | 
			
				 Paulina Batóg, Aleksandra Dembowska – Uram, nauczyciele świetlicy  | 
			
				 Maj 2026r.  | 
		
| 
				 Korzystanie z zasobów Gminnej Publicznej Biblioteki i Biblioteki szkolnej do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Kształtowanie postaw demokratycznych i odpowiedzialności społecznej  | 
		||
| 
				 Tworzenie w każdej grupie: „Kodeksu Przedszkolaka”. Wspólne ustalanie zasad obowiązujących w sali i przedszkolu. Graficzne przedstawienie zasad (np. w formie plakatów) i podpisanie przez dzieci. Regularne odwoływanie się do kodeksu – w sytuacjach konfliktowych i wychowawczych.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r. W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Wprowadzenie dyżurów dziecięcych. (np. rozdawanie karteczek, podlewanie roślin). Rotacyjny system pełnienia ról – nauka odpowiedzialności i współpracy.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 „Mały Ekolog – Odpowiedzialny Obywatel” – działania proekologiczne jako element postawy obywatelskiej (segregacja śmieci, zbiórka baterii, sadzenie roślin).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Kształtowanie postawy zaangażowania społecznego  | 
		||
| 
				 Promowanie idei wolontariatu poprzez włączanie dzieci w akcje charytatywne: „Góra Grosza”, „Szlachetna Paczka”, „Pola nadziei”, ,,WOŚP”  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zorganizowanie wyjazdu z przedstawicielami grup przedszkolnych do Centrum Opiekuńczo- Mieszkalnego w Stobiernej w ramach Dni wolontariatu.  | 
			
				 
  | 
			
				 Grudzień 2025r.  | 
		
| 
				 Wprowadzenie inicjatywy „Pomocne Dłonie” – dzieci wspólnie realizują projekt pomagania innym (np. sprzątanie okolicy przedszkola, wykonywanie ozdób dla seniorów, tworzenie paczek dla schroniska).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Edukacja o prawach dziecka  | 
		||
| 
				 Organizacja obchodów „Dnia Praw Dziecka” z jednoczesnym omówieniem obowiązków i ról dzieci w domu i przedszkolu  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 20.11.2025r.  | 
		
| 
				 Praca z ilustracjami, książkami oraz scenkami sytuacyjnymi na temat praw i obowiązków (np. „Mam prawo do zabawy, ale i obowiązek posprzątania zabawek”).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych  | 
		||
| 
				 Budowanie kultury bezpieczeństwa w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa; cykliczne przypomnienia zasad dzieciom i rodzicom.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r.oraz w ciągu całego roku  | 
		
| 
				 Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r.  | 
		
| 
				 Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r  | 
		
| 
				 Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r oraz cały rok szkolny.  | 
		
| 
				 Organizacja spacerów poznawczych po przedszkolu i okolicy – nauka bezpiecznego poruszania się, korzystania z infrastruktury. Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego 
 
 
  | 
		
| 
				 Zorganizowanie spotkania przez przedstawicieli Straży Gminnej/Policji nt. bezpieczna droga do/z przedszkola.  | 
			
				 ?  | 
			
				 
 Październik 2025r. 
 
  | 
		
| 
				 Kształtowanie umiejętności reagowania w sytuacjach zagrożenia/pierwsza pomoc  | 
		||
| 
				 Przeprowadzenie próbnych ewakuacji z udziałem straży pożarnej, omówienie zasad zachowania się w sytuacjach awaryjnych.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r.  | 
		
| 
				 Nauka numerów alarmowych i sposobów wzywania pomocy w nagłych sytuacjach (inscenizacje, prace plastyczne).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego 
  | 
		
| 
				 Edukacja w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia czytelnicze na podstawie książki „Łukasz ratuje misia” – edukacja poprzez literaturę dziecięcą zgodną z zaleceniami Europejskiej Rady Resuscytacji.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Współpraca z SU – pokaz Pierwszej Pomocy  | 
			
				 Anna Cieśla, Angelika Bazan  | 
			
				 Czerwiec 2026r.  | 
		
| 
				 Współpraca ze służbami mundurowymi  | 
		||
| 
				 Spotkania zawodoznawcze: z policjantem/ strażakiem, zakresie bezpieczeństwa i budowanie zaufania do służb.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Udział w akcji „Bezpieczne ferie / Bezpieczne wakacje” – omówienie bezpiecznych zachowań latem i zimą, rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych i ich skutków. 
 
  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Luty 2026r. Czerwiec 2026r.  | 
		
| 
				 Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Przeprowadzenie warsztatów z zakresu kompetencji społecznych, przyczyniających się do rozwijania postaw społecznych .  | 
			
				 Pedagog, Psycholog  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
Spodziewane efekty:
- rozwijanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej poprzez poznawanie symboli narodowych, tradycji, legend i ważnych wydarzeń historycznych,
 - nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn), a także umiejętność ich nazywania, rozróżniania i rozumienia ich znaczenia w kontekście wspólnoty narodowej,
 - opanowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach pamięci (np. przy pomnikach, podczas uroczystości),
 - pogłębianie wiedzy dzieci o Polsce – jej stolicy, historii, krajobrazie i dziedzictwie kulturowym poprzez pracę z mapą, książkami, ilustracjami, piosenkami i filmami edukacyjnymi,
 - rozwijanie postaw patriotycznych i szacunku do Ojczyzny m.in. poprzez udział w uroczystościach takich jak Dzień Flagi, Święto Niepodległości, czy udział w akcjach „Szkoła do hymnu”, „Konstytucja 3 Maja”,
 - rozbudzanie szacunku do lokalnej społeczności i zawodów regionalnych poprzez spotkania z przedstawicielami różnych profesji (np. strażakiem),
 - nabycie przez dzieci umiejętności współdecydowania – poprzez uczestnictwo w tworzeniu kodeksów grupowych, pełnieniu dyżurów,
 - nabycie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i podejmowania działań pomocowych, m.in. przez udział w projektach charytatywnych i inicjatywach typu „Pomocne Dłonie”,
 - utrwalanie zasad życia społecznego i obywatelskiego poprzez realizację zabaw i zadań wspierających budowanie odpowiedzialności za grupę i otoczenie,
 - rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na spacerze i w przestrzeni publicznej,
 - nabycie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrożenia oraz znajomość podstawowych zasad reagowania – dzieci wiedzą, jak się zachować podczas ewakuacji, kogo prosić o pomoc, jak wezwać służby ratownicze,
 - poznanie numerów alarmowych i sposobów ich użycia,
 - wyrobienie postawy zaufania i szacunku wobec służb mundurowych – policji, straży pożarnej, poprzez bezpośrednie spotkania i udział w akcjach edukacyjnych.
 
ZAJĘCIA Z ,,KALENDARZA ŚWIĄT NIETYPOWYCH”
20.11.2025r. Dzień Praw Dziecka
05.12.2025r. Dzień wolontariusza
11.02.2026r. Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112
04.05.2026r. Dzień Strażaka
| 
				 III. Promocja zdrowego trybu życia w przedszkolu – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej dzieci  | 
		||
| 
				 Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku codziennej aktywności ruchowej  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Codzienna dawka ruchu – systematyczne organizowanie zajęć ruchowych, gier i zabaw (z przyborami i bez), w tym zabaw naśladowczych, rytmicznych, bieżnych, skocznych, rzutnych i równoważnych.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Kształtowanie prawidłowej postawy ciała – ćwiczenia ogólnorozwojowe, edukacja ergonomiczna podczas zabaw przy stoliku oraz w kącikach tematycznych.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Codzienne zajęcia na świeżym powietrzu – spacery, terenowe zabawy edukacyjne, gry ruchowe niezależnie od pory roku i pogody (w miarę możliwości).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zastosowanie nowoczesnych metod ruchu, takich jak: ruch rozwijający Weroniki Sherborne, gimnastyka twórcza (Laban, Orff, Kniessowie), opowieść ruchowa Tulina, metoda aktywnego słuchania Batii Strauss i Edukacja przez Ruch Doroty Dziamskiej.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Udział w inicjatywach ogólnopolskich i międzynarodowych  | 
		||
| 
				 „Dzień Pustej Klasy” – edukacja w naturze, ruch i nauka w plenerze  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Czerwiec 2026r.  | 
		
| 
				 Organizacja własnych wydarzeń sportowych i inicjatyw związanych z aktywnościami fizycznymi  | 
		||
| 
				 „Olimpiada Przedszkolaka” – wspólne sportowe święto podczas ferii zimowych.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Luty 2026r.  | 
		
| 
				 Wizyta w szkole podstawowej – udział w lekcji WF, zapoznanie z salą gimnastyczną  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień /Październik 2025r.  | 
		
| 
				 Rozwijanie zainteresowań sportowych dzieci – spotkania z lokalnymi sportowcami i trenerami.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Maj 2026r.  | 
		
| 
				 Uzupełnianie bazy sportowej przedszkola – zakup przyborów (piłki, szarfy, tunele, pachołki, zestawy do ćwiczeń równowagi).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Kształtowanie zachowań prozdrowotnych – zdrowe odżywianie i higiena  | 
		||
| 
				 Realizacja bloków tematycznych nt. zdrowego stylu życia – zdrowe żywienie, budowa ciała, profilaktyka, higiena i samopoczucie.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Utrwalanie nawyków higienicznych – mycie rąk, właściwe ubieranie się, zasady higieny po zabawie na dworze czy korzystaniu z toalety.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Promowanie zdrowej diety – Dzień Zdrowego Śniadania –samodzielne wykonanie śniadania na stołówce szkolnej.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 08.11.2025r.  | 
		
| 
				 Organizacja obchodów nietypowych dni promujących zdrowie:  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		
| 
				 Warsztaty z udziałem specjalistów –intendentka, higienistka szkolna – rozmowy i zabawy na temat zdrowia  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Udział w programach i kampaniach zdrowotnych: „Mamo, Tato, wolę wodę” – zachęta do picia wody i ograniczenia słodzonych napojów  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zorganizowanie kącika z produktów ze zdrową żywnością  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Realizacja działań profilaktycznych i edukacyjnych promujące zdrowy styl życia, aktywność fizyczną oraz kształtowanie nawyków prozdrowotnych  | 
			
				 Pedagog, Psycholog  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
Spodziewane efekty:
- nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia, aktywności fizycznej i prawidłowego odżywiania,
 - kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego oraz innych osób z otoczenia,
 - rozwijanie nawyku codziennej aktywności fizycznej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych i inicjatywach sportowych,
 - kształtowanie umiejętności określanych mianem życiowych, takich jak samodzielność, dbanie o higienę, reagowanie na potrzeby organizmu,
 - promowanie zachowań sprzyjających zdrowiu – wybór zdrowych produktów, picie wody, ograniczanie cukru, regularny ruch, odpoczynek,
 - zwiększenie świadomości dzieci dotyczącej wpływu ruchu i diety na dobre samopoczucie i zdrowie,
 - nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia,
 - poznanie podstawowych numerów alarmowych i sposobów reagowania w nagłych sytuacjach,
 - poznanie specyfiki pracy zawodów medycznych (lekarz, pielęgniarka), budowanie zaufania do tych zawodów i oswajanie lęków,
 - wzrost jakości oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych podejmowanych przez nauczycieli w zakresie promocji zdrowia i bezpieczeństwa,
 - wdrażanie dzieci do bezpiecznego i świadomego korzystania z przestrzeni przedszkola, placu zabaw, otoczenia – także w kontekście profilaktyki urazów i zachowań ryzykownych,
 - podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych przez nauczycieli na rzecz zdrowia dzieci,
 - przekazanie dzieciom trwałych wzorców „zdrowego życia” poprzez osobisty przykład dorosłych, zabawy, warsztaty i doświadczenia praktyczne.
 
ZAJĘCIA Z ,,KALENDARZA ŚWIĄT NIETYPOWYCH”
06.06.2026r. Światowy Dzień Sportu
28.09.2025r. Dzień Jabłka
15.10.2025r. Światowy Dzień Mycia Rąk
18.10.2025r. Światowy Dzień Owoców i Warzyw
| 
				 IV. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska w przedszkolu/grupie przedszkolnej  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		
| 
				 Realizacja zajęć integracyjnych i wzmacniających relacje w grupie – cykliczne zabawy zespołowe, zajęcia z elementami metody KLANZY.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Rozwijanie empatii i umiejętności rozpoznawania emocji – zajęcia dydaktyczne, bajkoterapia, drama, praca z książkami psychologicznymi (np. „Kolorowy potwór”, „Złość – jak sobie z nią poradzić”).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Stworzenie „Kącika emocji” – przestrzeń, w której dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać emocje, wyciszać się, odpoczywać.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Systematyczne prowadzenie kręgów rozmów/poranków emocji – codzienne rozmowy o nastrojach, potrzebach, relacjach z rówieśnikami.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Profilaktyka przemocy rówieśniczej  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		
| 
				 Wprowadzenie mediacji rówieśniczych w sytuacjach konfliktowych – dzieci uczą się rozmawiać o problemie, szukać rozwiązań, przepraszać.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Prowadzenie zajęć nt. rozpoznawania zachowań agresywnych i sposobów reagowania – scenki dramowe, odgrywanie sytuacji, rozmowy o konsekwencjach przemocy.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Kształtowanie umiejętności asertywnych i samoobrony psychicznej – ćwiczenia w wyrażaniu opinii, odmawianiu, obronie własnych granic.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Warsztaty z psychologiem lub pedagogiem nt. przeciwdziałania przemocy, wykluczeniu, wyśmiewaniu  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Obchody „Dnia Życzliwości” – działania promujące dobre relacje, wzajemny szacunek, współpracę (np. losowanie „tajemniczego przyjaciela”)  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 21.11.2025r.  | 
		
| 
				 Wsparcie dzieci w kryzysach emocjonalnych  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		
| 
				 Wczesne rozpoznawanie trudności emocjonalnych i społecznych – obserwacja dzieci, prowadzenie kart obserwacji, rozmowy z rodzicami.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Stała współpraca z psychologiem, pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym, PPP – diagnoza sytuacji dziecka, konsultacje, indywidualne wsparcie.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Prowadzenie zajęć relaksacyjnych i wyciszających – ćwiczenia oddechowe, muzykoterapia, bajkoterapia.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Wsparcie rodziców w zakresie zdrowia psychicznego dzieci – organizacja spotkań z psychologiem, gazetki w kąciku dla rodziców.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Edukacja dzieci nt. sposobów radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami – techniki uspokajania, „słoik złości”, książki terapeutyczne.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Zapobieganie przemocy rówieśniczej poprzez interwencje kryzysowe, mediacje oraz wsparcie psychologiczne, a także działania w zakresie profilaktyki uzależnień i wspieranie zdrowia psychicznego dzieci  | 
			
				 Pedagog, Psycholog  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
Spodziewane efekty:
- nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia emocji, potrzeb i trudności innych osób, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych i wspiera rozwój empatii;
 - doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie – dzieci uczą się nazywać emocje, rozpoznawać je u siebie i innych oraz stosować strategie radzenia sobie z napięciem;
 - wzrost kompetencji społecznych – dzieci rozwijają umiejętności współpracy, słuchania, czekania na swoją kolej, dzielenia się, negocjowania, wyrażania opinii i dochodzenia do kompromisów;
 - ograniczenie zachowań agresywnych i impulsywnych poprzez wdrażanie zasad mediacji rówieśniczych, scenek sytuacyjnych, pracy nad konsekwencjami zachowań i modelowanie postaw;
 - wzrost poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy przedszkolnej – dzięki systematycznym zabawom integracyjnym, porannym kręgom emocji i stworzeniu bezpiecznych przestrzeni (kącik emocji);
 - rozwijanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnic – dzieci nabywają umiejętność funkcjonowania w grupie zróżnicowanej pod względem potrzeb, możliwości i zachowań;
 - umiejętność radzenia sobie z konfliktami – poprzez wprowadzanie prostych technik mediacji, dzieci uczą się rozwiązywania sporów bez przemocy;
 - wzmacnianie odporności psychicznej dzieci – poprzez poznawanie technik relaksacyjnych, bajek terapeutycznych, ćwiczeń wyciszających i wspólne rozmowy o trudnych emocjach;
 - rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości i sprawczości – dzieci uczą się, że mają wpływ na relacje z rówieśnikami i atmosferę w grupie;
 - poprawa jakości współpracy z rodzicami – dzięki konsultacjom, spotkaniom informacyjnym, gazetkom w kąciku dla rodziców wspierającym zdrowie psychiczne dzieci oraz przeciwdziałanie przemocy.
 - zwiększenie skuteczności interwencji wychowawczych i terapeutycznych – dzięki stałej współpracy nauczycieli z psychologiem/pedagogiem specjalnym oraz regularnej diagnozie potrzeb emocjonalnych dzieci.
 
ZAJĘCIA Z ,,KALENDARZA ŚWIĄT NIETYPOWYCH”
20.09.2025r. Dzień Przedszkolaka
04.10.2025r. Światowy Dzień Uśmiechu05.12.2025r. Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
21.02.2026r. Dzień Psychologa
09.06.2026r. Dzień Przyjaciela
| 
				 V. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.  | 
		||
| 
				 Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych nawyków cyfrowych u dzieci  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Wprowadzenie pojęcia „świata cyfrowego” w sposób dostosowany do wieku – poprzez bajki edukacyjne, ilustracje i proste analogie (np. komputer jako skrzynka z wiedzą i zabawą, ale wymagająca ostrożności).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele 
  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z mediów cyfrowych – bajki i prezentacje edukacyjne nt. higieny cyfrowej (np. „Mądry przedszkolak w sieci”).  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Promowanie krytycznego i refleksyjnego podejścia do informacji  | 
		||
| 
				 Zabawy rozwijające logiczne myślenie i weryfikowanie faktów – np. „Prawda czy bajka?”, „Co się naprawdę wydarzyło?”.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Rozwijanie postawy ciekawości i ostrożności wobec informacji – ćwiczenie uważności, np. przez „Kącik Pytania Dnia” lub „Co dziś odkryliśmy i skąd to wiemy?”  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego/do tematów tygodnia  | 
		
| 
				 Edukacja rodziców w zakresie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online  | 
		||
| 
				 Przygotowanie tablicy informacyjnej / gazetki pt. „Małe dzieci w świecie wielkich ekranów” – z praktycznymi wskazówkami: czas ekranowy a rozwój jak rozmawiać z dzieckiem o Internecie polecane aplikacje edukacyjne  | 
			
				 Paulina Batóg, Aleksandra Dembowska-Uram  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Promowanie AI jako wsparcia pracy nauczyciela – np. korzystanie z narzędzi do tworzenia materiałów edukacyjnych, generowania quizów, rysunków czy plakatów tematycznych.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Wspomaganie dzieci w krytycznej analizie informacji oraz promowanie odpowiedzialnych zachowań w środowisku cyfrowym.  | 
			
				 Pedagog, Psycholog  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Wykorzystywanie w diagnozie i terapii narzędzi cyfrowych  | 
			
				 
  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
Spodziewane efekty:
- nabycie przez dzieci podstawowych nawyków higieny cyfrowej, takich jak ograniczanie czasu przed ekranem, przerwy w korzystaniu z urządzeń, dbanie o wzrok i postawę ciała;
 - kształtowanie świadomości zagrożeń w środowisku cyfrowym, dostosowanej do wieku dzieci.
 - rozwijanie umiejętności rozpoznawania faktów i fikcji – dzieci uczą się zadawać pytania, sprawdzać źródła (w sposób symboliczny) i oddzielać informacje prawdziwe od zmyślonych;
 - poznanie zasad odpowiedzialnego użytkowania urządzeń cyfrowych – dzielenie się, proszenie o pomoc, nieużywanie w niewłaściwym czasie lub miejscu.
 - świadome stosowanie narzędzi opartych na AI – tworzenie quizów, materiałów graficznych, pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji;
 - umiejętność planowania zajęć z wykorzystaniem technologii, które wspierają rozwój dziecka, a nie go zastępują;
 - zwiększenie świadomości rodziców na temat wpływu ekranów na rozwój dziecka – poprzez edukację w formie plakatów, gazetek tematycznych.
 - zwiększenie otwartości rodziców na konsultacje i wsparcie w przypadku niepokojących zachowań cyfrowych dzieci.
 
ZAJĘCIA Z ,,KALENDARZA ŚWIĄT NIETYPOWYCH”
09.02.2026r. Dzień Bezpiecznego Internetu (Grupa ,,O”)
08.06.2026r. Dzień Informatyka
| 
				 VI. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości dzieci poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.  | 
		||
| 
				 Stosowanie elementów oceniania kształtującego w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej  | 
		||
| 
				 Zadania do realizacji  | 
			
				 Nauczyciele  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		
| 
				 Określanie celów zajęć w języku zrozumiałym dla dzieci, formułowanie prostych pytań typu: „Po co to robimy?”  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Udzielanie dzieciom opisowej informacji zwrotnej o ich działaniach (co już potrafią, co mogą poprawić),  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Włączanie elementów samooceny poprzez pytania: „Z czego jesteś dziś dumny?”, „Co ci się udało?”.  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Umożliwienie dzieciom współdecydowania o procesie uczenia się i planowania aktywności  | 
		||
| 
				 Wdrażanie elementów dziecięcej sprawczości przez pytanie: „Co dziś chcielibyście robić?”, „Który temat Was interesuje?”  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Współtworzenie planu dnia przez dzieci, szczególnie w ramach aktywności własnej i swobodnej  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 Wrzesień 2025r i utrwalenie przez cały rok szkolny  | 
		
| 
				 Kształtowanie i rozwijanie twórczej ekspresji dzieci w różnych formach aktywności  | 
		||
| 
				 Umożliwienie dzieciom wyrażania rozumienia świata poprzez taniec, gesty, rysunki, konstrukcje z materiałów naturalnych i technicznych  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Stymulowanie aktywności poznawczej w codziennym otoczeniu edukacyjnym  | 
		||
| 
				 Organizacja przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej samodzielnemu odkrywaniu (kąciki tematyczne)  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Prowadzenie zajęć inspirowanych realnymi sytuacjami np. sklep, kuchnia, teatr, budowa, apteka  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności wnioskowania  | 
		||
| 
				 Organizacja zajęć i zabaw z elementami rozwiązywania zagadek, łamigłówek, zagadnień logicznych  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Wykorzystywanie historyjek obrazkowych do ćwiczeń z kolejnością zdarzeń, przyczyną i skutkiem  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zastosowanie metod aktywizujących w pracy dydaktycznej  | 
		||
| 
				 Metody integracyjne 
 
  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Metody tworzenia i definiowania pojęć: stopniowe budowanie rozumienia pojęć przez działanie, obserwację, porównanie i refleksję. 
 Stosowanie podczas prowadzenia zajęć z dziećmi metod: 
 
 Metody wg Krzyżewskiej: „burza mózgów”, „kula śniegowa”, „mapa myśli” (w wersji graficznej)  | 
			
				 Wszyscy nauczyciele  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu  | 
		||
| 
				 Przeprowadzanie zajęć mających na celu rozwijanie aktywności poznawczej poprzez indywidualne podejście do potrzeb edukacyjnych, stosowanie oceniania kształtującego oraz metod aktywizujących.  | 
			
				 Pedagog specjalny  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
| 
				 Wzmacnianie poczucie sprawczości i motywacji do nauki.  | 
			
				 Pedagog specjalny, Psycholog  | 
			
				 W ciągu roku szkolnego  | 
		
Spodziewane efekty:
W zakresie oceniania kształtującego:
- nabycie przez dzieci umiejętności formułowania celu działania i refleksji nad jego rezultatem,
 - rozwinięcie umiejętności dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej w formie adekwatnej do wieku (np. wypowiedzi: „Jestem z siebie dumny, bo…”, „Jeszcze muszę poćwiczyć…”),
 - wzrost motywacji wewnętrznej do nauki poprzez dostrzeganie postępów,
 - kształtowanie umiejętności przyjmowania informacji zwrotnej i wykorzystywania jej do poprawy działania.
 
W zakresie wzmacniania sprawczości dzieci:
- zwiększenie poczucia wpływu dzieci na przebieg dnia przedszkolnego,
 - rozwinięcie umiejętności podejmowania decyzji i planowania działań,
 - kształtowanie postawy zaangażowania i odpowiedzialności za wspólną przestrzeń i czas,
 - wzrost kreatywności i otwartości na własne pomysły i inicjatywy.
 
W zakresie rozwijania twórczej ekspresji:
- nabycie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji: muzycznej, ruchowej, teatralnej, plastycznej, konstrukcyjnej,
 - rozwój kompetencji komunikacyjnych i narracyjnych – dzieci uczą się opowiadać, prezentować, improwizować,
 - kształtowanie odwagi do wystąpień publicznych i dzielenia się swoimi zainteresowaniami,
 - budowanie pozytywnego obrazu własnych możliwości i osiągnięć.
 
W zakresie stymulowania aktywności poznawczej:
- rozwój ciekawości poznawczej i gotowości do samodzielnego odkrywania świata,
 - nabycie umiejętności posługiwania się pojęciami w różnych kontekstach sytuacyjnych i zabawowych,
 - kształtowanie umiejętności obserwowania, porównywania, klasyfikowania i wyciągania wniosków,
 - rozwój orientacji przestrzennej, myślenia przyczynowo-skutkowego i logicznego.
 
W zakresie stosowania metod aktywizujących:
- rozwinięcie u dzieci umiejętności współpracy w parach i zespołach,
 - nabycie umiejętności rozwiązywania problemów poprzez poszukiwanie różnych rozwiązań,
 - rozwój myślenia analitycznego, kreatywności oraz elastyczności poznawczej,
 - wzrost poziomu zaangażowania i aktywności dzieci na zajęciach dydaktycznych.
 
W zakresie kontaktu z kulturą i edukacją poprzez święta nietypowe:
- rozbudzenie pasji i zainteresowań w obszarze literatury, sztuki, nauki i logiki (np. Dzień Kropki, Dzień Książki, Dzień Logiki),
 - rozwój wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego poprzez działania twórcze i eksperymentalne,
 - budowanie kultury myślenia i refleksji nad własnym procesem uczenia się.
 
W zakresie działań specjalistów:
- indywidualne dostosowanie wsparcia do stylu uczenia się dziecka,
 - zwiększenie efektywności procesu dydaktycznego poprzez zastosowanie aktywizujących metod w terapii i pracy specjalistycznej,
 - wzmacnianie kompetencji poznawczych, emocjonalnych i społecznych jako fundamentu przyszłego sukcesu szkolnego.
 
ZAJĘCIA Z ,,KALENDARZA ŚWIĄT NIETYPOWYCH”
15.10.2025r. Dzień Kropki
23.04.2026r. Światowy Dzień Książek i Praw Autorskich
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Organizacja konkursu przez przedszkole
(tytuł/osoby odpowiedzialne/terminy)
				
 
  | 
		
3.2 Organizacja imprez i uroczystości ogólnoprzedszkolnych
| 
				 Lp.  | 
			
				 Nazwa imprezy/uroczystości  | 
			
				 Termin realizacji  | 
		|
| 
				 1.  | 
			
				 Dzień Przedszkolaka  | 
			
				 Wrzesień  | 
		|
| 
				 2.  | 
			
				 Dzień Chłopaka  | 
			
				 Wrzesień  | 
		|
| 
				 3.  | 
			
				 Międzynarodowy Dzień Kropki  | 
			
				 Wrzesień  | 
		|
| 
				 4.  | 
			
				 Początek astronomicznej jesieni  | 
			
				 Wrzesień  | 
		|
| 
				 5.  | 
			
				 Pasowanie na przedszkolaka  | 
			
				 Październik  | 
		|
| 
				 6.  | 
			
				 Dzień Edukacji Narodowej  | 
			
				 Październik  | 
		|
| 
				 7.  | 
			
				 Dzień postaci z bajek  | 
			
				 Listopad  | 
		|
| 
				 8.  | 
			
				 Święto Niepodległości  | 
			
				 Listopad  | 
		|
| 
				 9.  | 
			
				 Dzień Pluszowego Misia  | 
			
				 Listopad  | 
		|
| 
				 10.  | 
			
				 Zabawa andrzejkowa  | 
			
				 Listopad  | 
		|
| 
				 11.  | 
			
				 Mikołajki  | 
			
				 Grudzień  | 
		|
| 
				 12.  | 
			
				 Pierwszy Dzień Zimy  | 
			
				 Grudzień  | 
		|
| 
				 13.  | 
			
				 Wigilia w przedszkolu  | 
			
				 Grudzień  | 
		|
| 
				 14.  | 
			
				 Bal karnawałowy  | 
			
				 Styczeń  | 
		|
| 
				 15.  | 
			
				 Dzień Babci i Dzień Dziadka  | 
			
				 Styczeń  | 
		|
| 
				 16.  | 
			
				 Dzień Przyjaźni  | 
			
				 Luty  | 
		|
| 
				 17.  | 
			
				 Dzień Dinozaura  | 
			
				 Luty  | 
		|
| 
				 18.  | 
			
				 Dzień kobiet  | 
			
				 Marzec  | 
		|
| 
				 19.  | 
			
				 Początek astronomicznej wiosny  | 
			
				 Marzec  | 
		|
| 
				 20.  | 
			
				 Dzień kolorowej skarpetki  | 
			
				 Marzec  | 
		|
| 
				 21.  | 
			
				 Dzień świadomości autyzmu  | 
			
				 Kwiecień  | 
		|
| 
				 22.  | 
			
				 Światowy Dzień Ziemi  | 
			
				 Kwiecień  | 
		|
| 
				 23.  | 
			
				 Piknik Rodzinny  | 
			
				 Czerwiec  | 
		|
| 
				 24.  | 
			
				 Pożegnanie Starszaków  | 
			
				 Czerwiec  | 
		|
| 
				 
  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		|
| 
				 
  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		|
| 
				 
  | 
			
				 
  | 
			
				 
  | 
		|
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
| 
				 L.p  | 
			
				 Instytucje  | 
		
| 
				 1.  | 
			
				 Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe)  | 
		
| 
				 2.  | 
			
				 Mobilna filharmonia  | 
		
| 
				 3.  | 
			
				 Gminna Biblioteka Publiczna  | 
		
| 
				 4.  | 
			
				 Przedszkola z terenu Gminy Trzebownisko  | 
		
| 
				 5.  | 
			
				 OSP w Stobiernej  | 
		
| 
				 6.  | 
			
				 Poradnia psychologiczno-pedagogiczna  | 
		
| 
				 7.  | 
			
				 Alfamed Stobierna  | 
		
| 
				 8.  | 
			
				 Policja  | 
		
| 
				 9.  | 
			
				 Teatr ,,Zielony balonik”  | 
		
| 
				 10.  | 
			
				 Hospicjum  | 
		
| 
				 11.  | 
			
				 Straż gminna  | 
		
3.4. Udział w projektach i innowacje pedagogiczne
- Innowacja pedagogiczna (projekt edukacyjny) ,,Sprawne ręce mam – wszystko zrobię sam”, realizowany w grupie 3,4 latków.
 - Udział w kampanii: ,,Mamo, Tato, wolę wodę” – zachęta do picia wody i ograniczenia słodzonych napojów.
 - Kontynuowanie innowacji pedagogicznej ,,Bajki bajeczki”, ,,Bąble emocji”.
 - 
		Kontynuowanie programów ,,Cała Polska czyta dzieciom”, ,,Zdrowy przedszkolak”, ,,Kubusiowy Przyjaciel Natury”.
		
- Udział w projekcie ,,Mali Wielcy Odkrywcy”.
 
 
Opracował:
Zespół Wychowania Przedszkolnego
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr..../2025 z dnia .......2025 r.
Zadania edukacyjne planujemy zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego wydawnictwa WSiP. Program jest zgodny z koncepcją pracy przedszkola oraz uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci. Zapewnia realizację celów i zadań ujętych w podstawie programowej.
Programy uzupełniające:
- Program prozdrowotny "Zdrowy Przedszkolak"
- Program ekologiczny "Kubusiowy Przyjaciel Natury"
-Program komputerowy "Kidssmart"
- Program "Cała Polska czyta dzieciom"- program "Bajki,bajeczki".
- Program innowacyjny- "Bąble emocji"
Programy wspierające:
- Plany pracy indywidualnej wspierający rozwój dzieci ze specyficznymi trudnościami
	W pracy z dziećmi stosujemy innowacyjne metody i techniki pedagogiczne:
	  - Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
- Metody aktywizujące i twórcze
- Zajęcia ruchowe metodą Kniessów, Labana ,W.Sherborn
- Drama
- Pedagogika zabawy
-Techniki relaksacyjne
- Kinezjilogia rozwojowa
MISJA
	
	1.  Jesteśmy dla dzieci, ich rodziców i środowiska lokalnego
	2.  Wspomagamy rodziców w wychowaniu dzieci
	3.  Pomagamy dzieciom w pełnym rozwoju zgodnie z ich możliwościami psychicznymi i fizycznymi
	4.  Kierujemy się filozofią wychowania podmiotowego i respektowaniem praw dziecka
	5.  Dążymy do partnerskiej współpracy z rodzicami, środowiskiem i władzami lokalnymi
	6.  Dysponujemy fachową kadrą pedagogiczną
	7.  Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia
	8.  Pielęgnujemy tradycje narodowe i wypracowane (wspólnie z dziećmi i ich rodzicami) tradycje wewnętrzne.
																									
						
					
																									
						
					







